window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag() { window.dataLayer.push(arguments); } gtag('consent', 'default', { ad_storage: 'denied', analytics_storage: 'granted', wait_for_update: 500 });
+31 (0)294 - 494 100 info@abcincasso.nl

ZZP

Flexibele werktijden, werken waar je wilt, je eigen werkzaamheden bepalen en doen wat je leuk vindt: er zijn genoeg redenen en voordelen te bedenken waarom je ZZP’er bent geworden. Eigen baas zijn, je eigen werktijden bepalen en in alle branches genoeg werk, wat kan er nog misgaan? De realiteit is helaas niet altijd zo rooskleurig als deze lijkt. Opdrachtgevers die blijven zeuren over kleinigheden en de betaling van jouw facturen keer op keer uitstellen. Als ZZP’er is het al erg genoeg wanneer je facturen niet betaald worden, maar wat als je van deze inkomsten ook nog een gezin moet onderhouden?

Hoe om te gaan met een niet betalende opdrachtgever?

Als je opdrachtgever klachten heeft over de door jou verrichte werkzaamheden en deze klachten zijn terecht, dan zal de opdrachtgever je in de gelegenheid moeten stellen om de klachten of gebreken te verhelpen. De opdrachtgever mag niet zomaar een andere partij inhuren om de gebreken op te lossen en de rekening naar jou versturen. Natuurlijk is het van belang om de relatie met je opdrachtgever goed te onderhouden, maar je mag wel van hem of haar verwachten dat de facturen conform afspraken op tijd betaald worden.

Mag een opdrachtgever een factuur onbetaald laten als er gebreken zijn?

Dit ligt aan de situatie. Bij onbetaalde facturen zal een rechter altijd kijken naar de proportionaliteit. Dit betekent dat de rechter kijkt naar de verhouding van de verrichte werkzaamheden en het gebrek of de klacht. Heb je bijvoorbeeld als schilder een week gewerkt en akkoord gekregen op het afgeleverde werk, op een niet geheel geschilderde vensterbank? Dan zal de opdrachtgever verplicht worden om minimaal 90% van de factuur te betalen.

Moet ik mijn opdrachtgever een aanmaning sturen als mijn factuur niet wordt betaald?

Ja, dat is wel zo verstandig. Niet alleen is het versturen van een aanmaning een wettelijk voorschrift, ook weet je opdrachtgever dat je het er niet zomaar bij laat zitten. Je kunt de aanmaning sturen per post, per mail of zelfs per SMS.

De opdrachtgever laat de betaling van mijn factuur afhankelijk zijn van de kwaliteit van het geleverde werk, mag dat?

Net als bij het onbetaald laten van een factuur, geldt ook hier het redelijkheidsbeginsel. Dit houdt in dat je opdrachtgever een bedrag mag achterhouden, mits dit bedrag in verhouding staat tot de (terechte) klacht. De opdrachtgever zal jou zo spoedig mogelijk op de hoogte moeten brengen van zijn klachten en jou de mogelijkheid geven om de klachten binnen een redelijke termijn op te lossen.

Wanneer moet je een incassobureau inschakelen?

Er zijn verschillende redenen om een incassobureau in te schakelen:

  • Wanneer je factuur zonder reden en na de aanmaning niet betaald wordt
  • Wanneer je opdrachtgever een onterechte klacht heeft en na de aanmaning de factuur niet betaalt
  • Wanneer je opdrachtgever wél een terechte klacht heeft, maar je niet in de gelegenheid stelt om deze te verhelpen en weigert om de factuur, na aanmaning, te betalen

Wat kost het om ABC Incasso in te schakelen?

Wanneer je via ABC Incasso de bedragen van de onbetaalde facturen wilt verhalen bij de opdrachtgever, kunnen er in de minnelijke fase drie scenario’s plaatsvinden:

  • De opdrachtgever betaalt alles, dus ook de incassokosten. Jij krijgt dan geen factuur van ABC Incasso
  • Je opdrachtgever betaalt niets omdat deze daar niet toe in staat is, bijvoorbeeld door een faillissement. Jij krijgt dan geen factuur van ABC Incasso
  • Je opdrachtgever betaalt het verplicht gestelde deel van het factuurbedrag, maar weigert de door ABC Incasso gemaakte kosten te betalen. Jij ontvangt dan van ons een provisiefactuur van 10% van het betaalde bedrag, met een vermindering van € 40.

De inschakeling van ABC Incasso kost je in de minnelijke fase dus nooit geld.

Wat als je opdrachtgever – ondanks de inspanningen van ABC Incasso – dan nog niet betaalt?

In sommige gevallen is het zo dat de opdrachtgever voet bij stuk blijft houden en niet betaalt. In deze uitzonderlijke gevallen kan de zaak enkel opgelost worden als een rechter uitspraak doet over het bedrag wat de opdrachtgever moet betalen. Omdat een rechter niet werkt op no cure no pay-basis, zullen wij altijd zo goed mogelijk adviseren over de situatie. Uiteindelijk maak je zelf de beslissing of je de zaak door een rechter wilt laten oplossen. Mocht jij beslissen om de zaak te laten vallen en dus niet een rechter in te schakelen, blijft ons aanbod staan en hoef jij ons niks te betalen.

Interesse? Advies is uiteraard altijd gratis!

Voorbeeld: Kees de duiker

In de zomer van 2021 meldde zich een professioneel duiker – laten we hem Kees noemen – zich bij ABC Incasso met een probleem. Kees werkte als ZZP’er, samen met enkele andere duikers, aan een onderhoudsklus van enkele stuwen. De klus was omvangrijk en wegens niet te onderschatten gevaren werd een royaal uurtarief afgesproken. Uit veiligheidsoverwegingen duikt Kees nooit alleen, waardoor hij voor zijn 2 collega-duikers hetzelfde uurtarief mocht rekenen. Na de eerste werkweek werd de weekfactuur opgesteld op basis van de afgesproken werktijden en tarieven, waarmee de factuur uitkwam op een totaalbedrag van € 10.890,00. De factuur kent een betalingstermijn van 7 dagen, waardoor Kees en zijn mededuikers de tweede werkweek al achter de rug hadden op het moment dat de factuurtermijn voorbij was. Na deze tweede werkweek stond er een totaal factuurbedrag van € 21.780,00 open.

Omdat er niet betaald werd, heeft Kees telefonisch contact opgenomen met de opdrachtgever. Kees kreeg te horen dat zij gewoon door konden werken en het geld binnen enkel dagen uitbetaald zou worden. Ondertussen heeft Kees zijn collega’s moeten betalen van zijn eigen spaargeld. Na een paar dagen is er nog steeds niet betaald en belt Kees zijn opdrachtgever nogmaals, maar de opdrachtgever blijkt niet meer bereikbaar te zijn. Kees en zijn collega’s stopten hierna met werken in afwachting op contact en vooral op betaling van de facturen. De dagen daarna belt Kees zijn opdrachtgever elke dag, helaas zonder succes.

Een paar dagen daarna ontvangt Kees een e-mail van een advocaat, waarin staat dat er sprake is van een problematische schuldensituatie bij de opdrachtgever en dat Kees een voorstel in het vooruitzicht wordt gesteld zodra het schuldenpakket inzichtelijk gemaakt is. De advocaat vroeg om een uitstel van 3 maanden. Na deze termijn ontving Kees een brief van dezelfde advocaat met de mededeling dat de opdrachtgever helaas failliet is gegaan en dat Kees zijn vordering mocht indienen bij de curator.

Kees kwam pas bij ABC Incasso nadat hij de eerste e-mail van de advocaat had ontvangen. Toen het faillissement een feit was, kon ook ABC Incasso helaas niets meer voor Kees betekenen. De les die uit deze situatie volgt is dat het in eerste instantie belangrijk is om afspraken op papier te zetten. Daarnaast had Kees de Kees had de afspraak moeten maken om de betaling van zijn factuur binnen 24 of 48 uur plaats te laten vinden én dat er niet gewerkt zou worden wanneer de betalingstermijn was verlopen. Met deze afspraak weet ook de opdrachtgever dat betaling van de factuur essentieel is voor het de voortgang van het project, waardoor de risico op wanbetaling geminimaliseerd wordt.